söndag, december 17, 2006

Vegopaj

Det var en mysig avslutning med Kåranen och mycket ätande, alldeles för mycket. Min paj blev populär och flera har frågat efter receptet. Hade faktiskt inte provat att göra den här pajen tidigare så det var tur att den blev god. Här kommer receptet:


Vegopaj med mycket hetta 4 port

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100 g smör eller margarin
3 msk vatten

Fyllning:
1 röd chili (tex. spansk peppar)
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
4 morötter
1 msk olja
1 dl chilisås
1 tsk salt
100 g färskost med örter
½ dl mjölk
½ dl ströbröd

Gör så här:

Hacka samman de båda mjölsorterna med matfettet skuret i mindre bitar, gärna i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck eller kavla ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter. Grädda pajskalet mitt i ugnen i 225°C, ca 15 min.
Skölj, kärna ur och strimla chilin. Skala och skiva lök och vitlök. Skala och grovriv morötterna på rivjärn eller matberedarens rivskiva. Fräs chili, de båda löksorterna och morötterna i matfettet i en stekpanna. Tillsätt chilisås och salt och låt puttra några min.
Fördela röran i pajskalet. Rör ut osten med mjölken och klicka på pajen. Strö över ströbrödet. Grädda ytterligare ca 10 min.Servera pajen med en blandad sallad.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fin ny layout! Mums, det där lät gott, det måste jag prova :)

Johan F. Wahlberg sa...

kiitos baby! ;P

fika sa...

Jag som trodde att jag skulle vinna pajtävlingen!!hehe!!

Elisabeth sa...

hehe..någon gång måste jag också få vinna så jag har gott självförtroende inför nästa år. (antar att jag kan behöva det inför alla tävlingar =))

Anonym sa...

nu står vegopajen i min ugn och luktar gott, ska bjuda vännerna på middag, hoppas den är så god som alla säger :)