söndag, mars 12, 2006

Paltschwimmen

Det händer ibland att jag längtar sjukt mycket efter palt. Idag var en sådan dag då det inte lägre gick att motstå. I flera timmar låg jag och tänkte på hur gott det skulle vara med palt, en klick smör, lingonsylt och ett stort glas mjölk till. Efter en snabb titt i kylen kunde jag konstatera att det var väldigt tomt därinne. Jag kastade en blick ut genom fönstret, då gick det inte lägre att motstå frestelsen. Solen sken, det var plusgrader och att jag vaknade av att det droppade på fönsterblecket gjorde inte saken sämre. Dripp dropp, regnar det undrade jag när jag nyvaken tog mina första kisande ögonkast mot solen? Nej snön smälter!

Tog en skön promenad i solen och gick samtidigt förbi affären. Nu hade jag alla ingredienser. Det kändes nästan som att palten smälte på tungan, så gott var det. Det bästa jag visste när jag var liten var att åka till farmor och farfar och äta deras fantastiska palt. De som inte smakat palt borde få smaka en av farmors. Det värsta med att det är så gott är att man äter så mycket att man får paltschwimmen.

Vill här och nu göra ett slag för Pitepalten
!

4 kommentarer:

Ica sa...

hur gör man palt egentligen? vad är de i den?

Elisabeth sa...

Nej inge blod och skinka! vi får ta och göra palt någon dag. Åt det till lunch idag..mmmmm stekt palt.

Palt är i stort sett potatis och mjöl, låter kanske inte så gott men det är godaren än vad det verkar.

fika sa...

Jag har verkligen aldrig ätit palt!! och själva ordet får rysningar att kila upp för ryggraden. o va sjutton är paltschwimmen???!!!

Elisabeth sa...

paltschwimmen är ett tillstånd av koma som infinner sig efter man har ätit palt.